Zadanie 8
„Nie jesteś sam”. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które znalazły się w biedzie, chorobie, w stanie sieroctwa społecznego lub „eurosieroctwa”;
gdzie szukać pomocy.
12 kwietnia 2016 roku odbyło się spotkanie grupy projektowej – uczniów z klas I – III z kierownikiem Ośrodka Pomocy Społecznej w Podegrodziu, panią Barbarą Grabiak. Podczas spotkania prelegentka przybliżyła uczniom pracę OPS w Podegrodziu:
1. Czym zajmuje się ośrodek?
2. Na jaki rodzaj pomocy mogą liczyć dzieci?
3. Na jaki rodzaj pomocy mogą liczyć dorośli mieszkańcy gminy.
4. Wyjaśniła pojęcia: osamotnienia, biedy, eurosieroctwa.
5. W jaki sposób zwracać się do ośrodka?
Na zakończenie spotkania pani kierownik podała źródła - adresy stron internetowych, na których można znaleźć informacje dotyczące pracy ośrodka, sposobu komunikacji z ośrodkiem, numery telefonów zaufania.
Po prelekcji uczniowie z wyżej wymienionej grupy wraz z opiekunami przygotowali prezentację pod tytułem „ Nie jesteś sam”.
Prezentacja zawierała:
1. Filmiki przedstawiające sytuacje i przykłady zachowań, w których ktoś potrzebuje pomocy:
a) cyberprzemoc
b) przemoc w rodzinie
c) sieroctwo społeczne lub eurosieroctwo
d) bieda
e) choroba, niepełnosprawność fizyczna.
2. Nazwy instytucji, do których można się zgłosić z prośbą o pomoc i numery telefonów zaufania.
3. Sposoby pomocy osobom w potrzebie oraz zapobieganie odrzuceniu społecznemu.
Podczas kolejnego spotkania uczniowie grupy projektowej opracowali scenariusz lekcji wychowawczej, która odbyła się 16.05.2016 roku w klasa I –III. Zajęcia w każdej klasie przeprowadzili uczniowie grupy zadaniowej, pod opieką wychowawców poszczególnych klas.
Efektem lekcji wychowawczej było wykonanie przez każda klasę plakatu związanego z tym tematem. Prace zostały zaprezentowane na gazetce w holu szkoły.
Z powyższych działań wynika, że:
1. Uczniom naszej szkoły nie są obce problemy ludzi potrzebujących pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
2. Potrafią zauważyć i rozpoznać osobę, która ma problem i potrzebuje pomocy.
3. Rozumieją potrzebę niesienia pomocy i szukają rozwiązań sytuacji w grupie.
4. Potrafią też efektywnie współpracować w grupie.
Realizacja zadania: mgr Barbara Skoczeń
mgr Agata Pasiut
Koordynator szkolny konkursu: mgr Anita Karpierz








