Zadanie 4
„Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej,
a zwyczaje szkolne”.
PREZENTACJA .pps
PREZENTACJA .pdf
Wykonanie:
Liczba przeprowadzonych pogadanek 16. Liczba uczestników 280. Zadanie 4 było realizowane we wszystkich klasach.
Pogadanki miały na celu:
1. Zapoznanie młodzieży z przepisami i konsekwencjami nieprzestrzegania prawa.
2. Uświadomienie czym są dobra osobiste.
3. Wskazanie jakie są środki ochrony dóbr osobistych
4. Gdzie można znaleźć prawa człowieka i inne informacje na temat ochrony dóbr osobistych i nietykalności cielesnej.
5. Ukazanie przejawy zachowań naruszających dobra osobiste wśród uczniów gimnazjum.
6. Nauczenie jak właściwie reagować i wyeliminować niewłaściwe zachowania.
7. Pokazanie jak dbać o bezpieczeństwo w szkole.
Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali informacji o regulacjach prawnych (w szczególności o skutkach i konsekwencjach łamania przepisów). Wszystkie klasy zastanawiały się nad przyczynami używania wulgaryzmów oraz sposobami ich eliminowania w komunikacji interpersonalnej.
Pod kierunkiem opiekuna uczniowie wykonali prezentację multimedialną, która była prezentowana i omawiana w każdej klasie. Wyświetlone zostały krótkie fragmenty filmów, w których aktorzy w wieku gimnazjalnym wcielali się w role prześladowanych i prześladowców. Poruszone zostały tematy wulgaryzmów, naruszenia nietykalności cielesnej, przemocy psychicznej oraz kontaktów dziewczyna-chłopak. Omówiono własne doświadczenia oraz sposoby radzenia sobie z daną sytuacją oraz wnioski z przeprowadzonej anonimowo wśród uczniów ankiety. Odbyła się debata na temat: "nietykalność cielesna a zwyczaje szkolne". Podsumowując zadanie, uczniowie wykonali plakaty, które zostały wyeksponowane na szkolnym korytarzu.
Temat dotyczący ochrony dóbr osobistych i nietykalności cielesnej cieszył się dużym zainteresowaniem. Uczniowie otwarcie wyrażali swoje zdania i sprzeciwy w stosunku do niewłaściwych zachowań. Z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w zorganizowanych zajęciach.
Wnioski:
1. W wyniku realizacji zajęć młodzież poszerzyła wiedzę z zakresu ochrony dóbr osobistych, w tym nietykalności cielesnej oraz uzyskała informacje, jak egzekwować własne prawa.
2. Gimnazjaliści nauczyli się rozpoznawać sytuacje i zachowania naruszające godność człowieka, jego dobra osobiste, a w tym nietykalność cielesną oraz jak adekwatnie na nie reagować.
3. Wskazanym jest kontynuowanie tego typu działań w kolejnych latach. Poruszana tematyka utwierdza młodzież o konieczności przestrzegania prawa i szacunku dla drugiej osoby.
Podczas spotkania podsumowującego uczniowie dowiedzieli się, m.in.że:
a) Niszczenie cudzego mienia, molestowanie, groźby, przemoc fizyczna są karalne. Stanowią naruszenie godności i dóbr osobistych zgodnie z art. 23 Kodeksu cywilnego.
b) Nagrywanie, robienie zdjęć osoby bez wyrażenia przez nią zgody jest karalne.
c) Przeklinanie w miejscu publicznym jest karane. Art. 141 Kodeksu wykroczeń: Kto w miejscu publicznym umieszcza nieprzyzwoite ogłoszenie, napis lub rysunek, albo używa słów nieprzyzwoitych, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny do 1.500 złotych albo karze nagany.
d) Nauczyciel reprezentuje władzę i jest zobowiązany do poszanowania godności ucznia. Regulują to również dokumenty szkolne: Statut, Karta Praw Ucznia.
Podsumowując należy podkreślić iż podjęta problematyka była bardzo interesujące i niezwykle ważna dla młodzieży gimnazjalnej. Uczniowie byli bardzo zainteresowani, aktywnie uczestniczyli w spotkaniach, poprzez zadawanie pytań, wypowiedzi; podawanie przykładów z którymi spotkali się na co dzień oraz wspólne wyciąganie wniosków.
Realizacja zadania: mgr Ewa Jurkowska
Koordynator szkolny konkursu: mgr Anita Karpierz



