Zadanie 5.
„Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?”

Stowarzyszenie Muzyka Świata AKORD
20.05.2016r.
W ramach zadania konkursowego na temat: „Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?” w naszej szkole podjęto różnorodne działania.
W dniu 20 maja 2016 roku odbyła się akcja ogólnoszkolna w ramach ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł” pod hasłem „Pod dobrą opieką” oraz w ramach kampanii „Narkotyki? To mnie NIE KRĘCI!”, do których przystąpiła nasza szkoła i gmina. W trakcie akcji uczniowie mogli zapoznać się z informacjami zamieszczonymi na korytarzach szkolnych i gazetkach ściennych (dotyczącymi używek, ich szkodliwości, faz uzależnienia oraz sposobami bronienia się przed nałogami). Podczas długich przerw na głównym holu znajdował sie punkt z ulotkami tematycznymi, prowadzony przez wolontariuszki; uczniowie brali udział w konkurencjach: celność trafienia woreczka do bramki, slalom między pachołkami, przejście po skakance rozłożonej w linii prostej, a wszystko to w założonych alkogoglach (specjalnych okularach – symulujących zaburzenia widzenia i zdolności ruchowych , których doświadcza człowiek pod wpływem alkoholu). Uczniowie rozwiązywali krzyżówki tematyczne, które pozwoliły na utrwalenie wiedzy o szkodliwości używek ale też zwracały uwagę na kwestie zdrowia i promowanie bezpiecznego oraz zdrowego stylu życia.
Celem akcji było:
1. Pogłębienie wiedzy na temat zagrożeń związanych z uzależnieniami.
2. Kształtowanie wśród młodzieży postaw prozdrowotnych.
3. Promowanie zdrowego stylu życia wśród młodzieży.
4. Osłabianie czynników ryzyka i wzmacnianie czynników chroniących.
5. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom społecznym wśród uczniów.
6. Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.
7. Kształtowanie u młodzieży postaw sprzyjających ich rozwojowi indywidualnemu i społecznemu.
Uczniowie po przeprowadzonej akcji:
1. Posiadają usystematyzowaną wiedzę na temat uzależnień.
2. Potrafią przedstawić zagrożenia wynikające z uzależnienia od tytoniu, alkoholu, narkotyków, dopalaczy.
3. Wyposażeni są w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy stanu własnego zdrowia.
4. Wiedzą jak prowadzić zdrowy styl życia.
20 maja w naszej szkole miało miejsce kolejne przedsięwzięcie związane z wykonaniem zadania 5, a mianowicie projekt „Zanim będzie za późno” zrealizowany przez Stowarzyszenie Muzyka Świata AKORD. Uczniowie klas I – III podzieleni zostali na dwie grupy, które po 90 minut uczestniczyły w spotkaniu na sali gimnastycznej.
Celem spotkań było:
1. Przeciwdziałanie pierwszym próbom podejmowania zachowań ryzykownych.
2. Ograniczenie czynników ryzyka używania alkoholu i narkotyków związanych ze środowiskiem rodzinnym lub rówieśniczym.
3. Rozwiązywanie sytuacji kryzysowych związanych z używaniem alkoholu i innych używek.
4. Nabycie przez młodzież wiedzy na temat drogi do uzależnienia oraz uświadomieniu zagrożeń wynikających z wkroczenia na „ścieżkę inicjacyjną”.
Spotkania młodzieży z realizatorami projektu podzielone zostały na części:
I. Część profilaktyczno – animacyjno - artystyczną obejmowała wykład z prezentacją multimedialną specjalisty do spraw profilaktyki, część artystyczną z pokazem filmowo-fotograficznym, interaktywną dyskusję z uczestnikami, ćwiczenia z elementami wykładu profesjonalnego coacha i trenera komunikacji interpersonalnej oraz elementy psychodram – żywej interakcji z młodzieżą.
II. Część edukacyjno-artystyczną w formie koncertu obejmowała również pokaz filmowo-fotograficzny. Tematem przewodnim była prezentacja utworów artystów, których kariera i życie zakończyły się dramatycznie w wyniku uzależnienia (m.in.Bob Marley, Amy Winehouse, Ryszard Riedel, Janis Joplin, Eric Clapton,Jim Morrison
III. Twórcze elementy psychodramy oraz interaktywna dyskusja z młodymi ludźmi.
Uczniowie:
1. Nabyli wiedzę na temat faktów i stereotypów związanych z narkotykami i innymi używkami.
2. Znają alternatywy dla używek oraz możliwości konstruktywnego spędzania czasu wolnego
3. Wiedzą w jaki sposób działa i jak tworzy się droga do uzależnienia.
4. Rozwinęli umiejętność obserwacji otoczenia i uczenia się pozytywnych wzorców.
5. Poznali znaczenie pasji dla zdrowego stylu życia.
Realizacja zadania: mgr Anita Karpierz
mgr Gracjana Kos
Koordynator szkolny konkursu: mgr Anita Karpierz






















