Zadanie 9
Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia ….
Wykonanie:
Liczba konwersatoriów3 spotkania
Liczba uczestników 281
Kto prowadził konwersatoria?
Policjant
12 spotkań
Termin7.12.2015r.
260
Wychowawcy
21.03.2016r.
PREZENTACJA
W ramach zadania konkursowego na temat: Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia …., w naszej szkole podjęto różnorodne działania.
W dniu 7 grudnia 2015 roku odbyło się konserwatorium na temat „ Odpowiedzialności prawnej nieletnich” dotyczące zadania konkursowego „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia …”. Rolę prelegenta pełnił funkcjonariusz aspirant M. Duda z Komisariatu Policji w Starym Sączu. Celem spotkania było zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, przybliżenie zagadnień związanych z odpowiedzialnością prawną osób nieletnich, przestępczością nieletnich, wykonywaniem kar orzeczonych przez sądy dla nieletnich oraz ukazaniem konsekwencji prawnych niebezpiecznych zachowań. Poruszane były również kwestie odnoszące się do przemocy psychicznej i przemocy fizycznej, konfliktów rówieśniczych, cyberprzemocy. Spotkanie składało się z wykładu, prezentacji multimedialnej oraz żywej dyskusji na zakończenie spotkania, podczas której uczniowie uzyskali odpowiedzi na nurtujące ich zagadnienia.
Rezultatem prelekcji było:
1. Nabycie przez uczniów wiedzy zawartej w Ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich, Kodeksie Karnym i Kodeksie Cywilnym dotyczącej nieletnich.
2. Wzbudzenie refleksji nad swoim zachowaniem i wypełnianiem obowiązków ucznia oraz obywatela.
3. Zapoznanie się uczniów ze skutkami nieprzestrzegania i nieznajomości prawa.
4. Usystematyzowanie wiadomości dotyczących zasad prawa cywilnego i karnego.
Pedagog szkolny z grupą projektową uczniów klasy II d opracowała tematyczną prezentację multimedialną powstałą w oparciu o: Ustawę o postępowaniu w sprawach nieletnich, Kodeks Karny i Kodeks Cywilny. Prezentacja miała na celu przypomnieć uczniom, kto to jest nieletni, małoletni, jaka odpowiedzialność na nich spoczywa oraz jakie sąd może zastosować kary - środki wychowawcze, lecznicze albo poprawcze przewidziane dla nieletnich Prezentacja została udostępniona uczniom klas I – III w dniu 21 marca podczas zajęć z wychowawcą, które przeprowadzone zostały w oparciu o scenariusz opracowany przez pedagoga szkolnego (załącznik nr 9). Celem spotkania z wychowawcą było utrwalenie informacji przedstawionych przez policjanta podczas spotkania tematycznego, usystematyzowanie poznanych podstawowych reguł prawa cywilnego i karnego oraz
konsekwencji łamania ustalonych norm i praw.
Efektem przeprowadzonych działań było:
1. Zdobycie przez uczniów wielu cennych informacji dotyczących prawa, a odnoszących się do nieletnich.
2. Wzrost świadomości prawnej uczniów.
3. Ukształtowanie postawy odpowiedzialnego ucznia – obywatela, postępującego zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami.
4. Dążenie do pogłębiania wiadomości.
Uczniowie potrafią:
1. Wymienić akty prawne stanowiące o przestrzeganiu prawa.
2. Zdefiniować pojęcia: małoletni, nieletni, demoralizacja, prawo.
3. Określić zachowania demoralizujące i alternatywy dla tych zachowań.
4. Przedstawić podstawowe zasady prawa cywilnego i karnego.
5. Uświadomić rówieśnikom następstwa łamania ustalonych norm postępowania.
Realizacja zadania: mgr Anita Karpierz
Koordynator szkolny konkursu: mgr Anita Karpierz













