Zadanie 1
Debata uczniowska nt. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę.
Uczniowie Gimnazjum w Podegrodziu 24.04.2016 roku obejrzeli prezentację multimedialną ,,Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel przygotowaną przez grupę uczniów pod kierownictwem p. mgr Teresy Kulak. Prezentacja zawierała informacje na temat prawa i jego dziedzin, informowała o prawach jakie posiada uczeń, obywatel, zawierała charakterystykę polskich symboli narodowych, przybliżała dokumenty określające prawa i obowiązki ucznia, obywatela oraz wyjaśniła co to jest demoralizacja. Prezentacja w sposób jasny wyjaśniała trudne pojęcia i przekazywała informacje dotąd uczniom nieznane. Systematyzowała wiedzę zdobytą przez nich w zakresie wychowania obywatelskiego. W oparciu o informacje zdobyte w pokazie uczniowie rozwiązywali test pt: ,,Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel”. Zawierał on piętnaście pytań zarówno zamkniętych jak i otwartych. Pytania były tak sformułowane, aby udzielanie odpowiedzi przyczyniło się do systematyzacji
i utrwalenia zdobytej wiedzy. Pobudziły uczniów do myślenia oraz doskonaliły umiejętności związane z pracą w grupie. Pytania do testu zostały opracowane przez uczniów kl. IIa i IIb pod kierownictwem p. mgr Haliny Iwan. Z analizy testów można wnioskować, że uczniowie utrwalili wiadomości zdobyte podczas oglądania prezentacji. Do testu przystąpiło 246 uczniów kl. I-III gimnazjum. Następnie uczniowie każdej klasy pod kierunkiem nauczycieli przeprowadzili debatę w oparciu o następujące pytania:
1. Które prawa są przestrzegane, a które łamane przez młodzież?
2. Dlaczego powinniśmy przestrzegać prawa ?
3. Po co nam potrzebne państwo?
Po zakończonej debacie/odbyło się 12 debat/ uczniowie zapisywali wnioski na kartkach.
Forma debaty okazała się bardzo ciekawa i atrakcyjna. Pozwoliła wczuć się w rolę świadomego obywatela i ucznia szkoły. Uczniowie chętnie wyrażali swoją opinię i polemizowali z opiniami swoich kolegów. Po przeprowadzonych zajęciach uczniowie w prawidłowy sposób określali pojęcia: państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel. Zauważyli wiele negatywnych postaw i zachowań młodzieży i dorosłych. Debata uświadomiła uczniom, że swoją postawą kształtują rzeczywistość i mają wpływ na przyszłość swoją i swojego kraju. Doceniają posiadanie suwerennego państwa, w którym mogą czuć się bezpiecznie.
Podczas debaty uczniowie zauważyli, że wiele praw jest przestrzeganych np.: do nauki, wolności słowa, religii, znają i korzystają z nich. Do łamanych należy zaliczyć: częste wagary, palenie papierosów, zażywanie wszelkich używek, wulgaryzmy, niszczenie mienia, brak szacunku do nauczycieli. Uczniowie uznali, że przestrzeganie prawa przyczynia się do ładu społecznego, a jego łamanie jest karane. Bez prawa stanowilibyśmy masę ludzką, którą rządzą anarchia i chaos. Przestrzeganie prawa wpływa na spadek przestępstw i zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Prawo nakazuje uczęszczać do szkoły, brak takiego nakazu rodziłby demoralizację. W/g uczniów państwo jest potrzebne, ponieważ mamy poczucie swojego miejsca na ziemi. Państwo tworzy określony naród, ze swoimi tradycjami, przeszłością historyczną z którą się identyfikujemy. Daje poczucie wspólnoty i bezpieczeństwa oraz wspiera obywateli w trudnych sytuacjach. Państwo posiada granice, które są strzeżone i których przekroczyć nie wolno, co wpływa na poczucie bezpieczeństwa obywateli.
Podczas realizacji tego zadania uczniowie mieli okazję dogłębnie przeanalizować pojęcia i informacje, które pozornie wydają się łatwe. W sposób właściwy zrozumieli pojęcia i treści im przekazywane.
Realizacja zadania: mgr Teresa Kulak
mgr Halina Iwan
Koordynator szkolny konkursu: mgr Anita Karpierz


